Ruoasta polttoainetta keholle

Olen vahvasti sitä mieltä, että syödyn ruoan ja juotavan juoman sisältö on hyvin ratkaiseva tekijä ihmisen voinnissa niin fyysisesti kuin psyykkisestikkin.
Monet ruoat sisältävät paljon mielenlaatuun vaikuttavia ainesosia.

"Asia on verrattavissa kuin autoa tankkaisi huonolla polttoaineella ei sekään toimisi ja liikkuisi hyvin."

Nälkä ja sen tiedostaminen säätelevät monesti ihmisen mielialoja, jos olet nälkäinen olet ärtynyt ja väsynyt etkä voi hyvin.

Ruokavalio on avain-asemassa siihen mitä tunnemme ja miten käyttäydymme.

Mitä pitemmälle tätä asiaa tutkii ja miettii sitä syvemmälle se ruokamaailmaan vie.

Itse olen pikkuhiljaa alkanut kiinnostua yhä enemmän ja enemmän siihen mitä meidän syöty ruokamme sisältää oikeasti. Ja mihin kaikkeen nämä sisällöt vaikuttavat.

Olin viikonlopun yövuoroissa töissä, ja siinä öiden aikana tuli kerrottua omaa ruokatietoutta roppa kaupalla työkaverilleni. Työkaverini innostui asiasta niin paljon että kävi heti työvuoron päätyttyä ostamassa oman blenderin ja päätti alkaa tekemään terveellisiä välipaloja smoothieiden muodossa.
Tulinkin hyvin iloiseksi tästä uutisesta.

Itse olen huomannut valtavan eron siinä miten erilainen olo minulla on kun syö terveellisemmin ja kiinnittää huomiota ruoan laatuun.


  • Hyviä esimerkkejä näistä huomatuista terveyshyödyistä on esimerkiksi uni. Minusta tuntuu että nukun paljon paremmin nykyään. Taistelin monet kerrat aamuvuoroon lähtiessäni miksei se uni tulekkaan. Mutta nykyään minun ei tarvitse sitä pohtia vaan saan hyvin unta illalla. 

  • Maha voi paljon paremmin. 

  • Minulla on energinen olo pitkin päivää. Jaksan tehdä asioita enkä väsy kovin helposti. 

  • Pidin pitkään hiusjatkeita kun minulla oli niin ohuet hiukset ja kynnet lohkeilivat, nyt siihenkin on tullut muutosta kun päätin ottaa jatkeet pois ja antaa hiusten kasvaa. Ja selvä ero siinäkin on että hiukset ovat nyt paksuuntuneet sekä kynnet kasvavat sileinä ja kauniina. 


Joten minä voin vaan kehottaa kaikkia muitakin tekemään ruokaremonttia. Itse en lähtenyt muuttamaan koko ruokakaappia kerralla. Tutustuin vähitellen kaikkeen ja aina kun joku tuote loppui minä ostin uuden tuotteen joka mielestäni oli parempi minulle.

Muutamia toiveita olen saanut ruokakaappini sisällön postauksesta. Siihen minä varmaan tulen paalaamaan :)

Tällä viikolla herkutellaan terveellisesti. Luvassa juttua Ruohonjuuren aivan ihanaista Pulsin sarjan herkkupatukoista jotka ovat myös äärettömän hyviä ja terveellisiä. Sekä Kookosöljystä loihdittuja herkkuja ja Smoothiekakku respetin kera.

Jaan vielä tässä teille yhden makoisan smoothie reseptin alkavalle viikolle.

Ihanan pirteä Viinimarjamehu smoothie:

1dl Jugurttia
Iso nippu rucolaa
½ Tuore mango
1 rkl Hunajaa
Iso lusikallinen tyrnirouhetta
½ Limen mehu
½ Jäinen banaani

Kaikki aineet voi laittaa yhdessä blenderiin. Kaada laseihin  valmiiksi n. 2cm joko omatekoista tai kaupan viinimarjamehua pohjalle. Lisää sitten varovasti smoothie lasiin ja nostele pari kertaa pitkällä lusikalla. 





Nyt lähden nauttimaan raikkaasta syyskelistä lenkkipoluille ja toivotan ihanaa tätä viikkoa ihan jokaiselle. Terkuin Piiku :)






Ei kommentteja

Kiva kun tulit, kerro toki ajatuksesi tähän :)

Back to Top