Asiaa laihduttamisesta sekä omatekoinen mysli

Te ette tiedäkkään miten paljon minua jännittää nyt. 

Minulla on menossa kaksi valtavan suurta asiaa elämässäni. Autokoulu ja Smoothie kilpailut.

Kumpikin on minulle äärimmäisen tärkeitä asoita. Olen niin onnellinen että olen uskaltautunut autokouluun näiden kolmen autokolarin jälkeen viimeinkin. Loppusuora häämöttää. Ja olen super onnellinen että juuri minun reseptini on valittu mukaan kilpailemaan, se on minulle suuri kunnia. Se tarkoittaa minulle sitä että uurastus on kannattanut ruoan parissa. Ihana harrastus on noteerattu jossakin. Joten minulle se tuo valtavaa painoarvoa asiaan.

Päässäni pyörii reseptit ja tasa-arvoiset risteykset päivästä toiseen :D 


Olen niin innoissani ja ilahtunut koska huomaan että ihmiset ympärilläni ovat kiinnostunueet valtavasti tämän harrastuksen myötä terveellisestä ruoasta ja sen vaikutuksista elimistöön. Monia kysymyksiä on tullut ja mielelläni olen kertonut kaiken minkä vaan tiedän kyseisistä asioista. En todellakaan halua pantata näitä asoita itselläni vaan innoissani jaan muillekkin näitä asoita ja tietoa jonka olen haalinut vuosien aikana ruoasta.

Kukaan ei voi alkaa yhdessä yössä elämään täysin terveellisesti, ja mielestäni jokaisen on kuunneltava kehoaan mikä on hyväksi kenellekkin. Ei ole olemassakaan mitään kultaista sääntöä siitä mikä on ainoa ja oikea tie terveelliseen ruokavalioon.

Eikä ruoka ole mikään kirosana. Jos joskus syöt burgerin tai pari se on sinun oma asiasi. Olen silti samaa mieltä kuin safkatutka sloganissaan: Joka kerta kun syöt, ravitset terveyttä tai ruokit sairautta!

Olen pohtinut paljon tuota B12 vitamiinin saantia. Itselläni kun on hieman lihan syönnin kanssa ongelmia eettisten arvojen vuoksi. Syön kuitenkin kalaa sekä riistaa. Sekä Kotimaista lihaa harkitusti.

B12 vitamiinin puutokset ovat kuitenkin vakavia elmistössä; Ne aiheuttavat punasolujen muodostumisessa ongelmia sekä anemiaa ja jäsenistössä voi olla tuntohäiriöitä.

En ole kuitenkaan lähtenyt ehdottomaan ruokalinjaan tuon eläinperäisen ruoan suhteen,  B12- vitamiinia saa ainoastaan eläinperäisestä ruokavaliosta, muuten sitä on nautittava lisänä ruokavaliota.

Kuitenkin B12 vitamiini kertyy tehokkaasti elimistöön, ja meillä on uskomattoman hieno järjestelmä kehossa joka varastoi tämän vitamiinin jopa vuosiksi kehoon ja hyödyntää sitä. Elimistö tarvitsee vain joitakin gramman miljoonas osia päivässä tätä vitamiinia.

Olen silti sitä mieltä että kasvispainotteinen ravitsemus on minun elmistölleni eduksi, ruokavalio on monipuolinen ja syön laajasti kaikkia kasvikunnan tuotteita ja varmistan että elimistöni saa tarvitsemansa ravintoaineet.

Olen monesti katsonut ja lukenut kauhulla nuorten innostumisia erilaisista ruokavalioista, kuinka ehdottomasti ihmiset omia dieettejään seuraavat. Sitten ihmetellään miksi suupielet aukeavat, iho kuivuu, hiukset ohenee, janon tunne kasvaa, silmät vuotaa, maha oireilee ja paljon muita oireita ilmenee.

Jos ihminen päättä aloittaa jonkinlaista elämäntaparemonttia ruoan kanssa, tulisi tutustua ihan kokonaan kaikkeen. Esimerkiksi rasvat eivät ole huonosta kun ne ovat oikeanlaisia, vitamiinit, aminohapot, mineraalit, flavonoidit ja muut ovat meille kaikille elintärkeitä rakkennusaineita.

Uskon vahvasti syödyn ruoan merkitystä kaikkeen. Olen siitä puhunut niin paljon ystävilleni ja tutuilleni.

Kiistelin  yksi ilta erään tuttuni kanssa laihduttamisesta. Olin kauhuissani hänen metodistaan jota hän jakaa ihmisille.
Hänen mielestään jokaisen ihmisen on juotava 5 litraa vettä päivässä laihduttaessaan oli mikä tilanne tahansa.
Ehhheeei ei ei... Tämä veden juonti on muutenkin ihmisillä ihan käsittämätöntä välillä.
Jokaisen tulisi suhteuttaa veden juontiin ainakin nämä asiat: Paino, ikä, liikkumisen määrä, syöty ravinto ja muut nautitut nesteet päivän aikana. On täysin järjetöntä ajatella että jokaisen koosta ja iästä riippumatta pitäisi tempaista 5 litraa vettä laihdutuskuurin aikana. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Liiallinen vedenjuonti alkaa lopulta huuhtomaan elimistöstä hyvin tärkeitä mineraaleja ja vitamiineja, eikä siinä jatkuvassa litkimisessä ole loppujen lopuksi mitään järkeä. Jos on tehostetut treenit silloin on hyvä tankata, mutta mielestäni ihmisen tulisi juoda silloin kun on jano. Muutama litra päivässä riittää pelkkänä vetenä ( mikäli ei treenaa) jos ruokavaliona on esimerkiksi hyvin kasvispitoinen laihduttajan ruokavalio. Monet kasvikset sisältävät nesteitä paljon.

Sitä paitsi, liiaallinen veden juonti suurentaa mahalaukkua. Mahalaukkuhan on sellainen että se venyy ihmisellä jos sinne tankataan paljon ravintoa ja kutistuu jos ihminen pienentää syömistä ja juomista.
Kun litkit litra tolkulla vettä ja vähennät syöntiä mahalaukku silti tottuu tietynlaiseen tilavuuteen, ja se tulee vaatimaan sitten sitä ravintoa jossakin vaiheessa.

Itse olen aikoinaan ollut hyvin iso tyttö pituuteeni nähden +80kg. Ja myönnän että kun muutin lapista pois, pizzeriat ja hampurilaiset olivat arkipävää. Tuli mätettyä päättömästi herkkuja. Sitten päätin etten voi elää enään näin ja pudotin yhteensä yli 33 kg painoa.

Lähdin siitä liikkeelle että haluan ihon pysyvän kimmoisena ja elimistöni sopeutuvan muutokseen rauhassa. Otin parin vuoden tavoitteen jota kohti lähdin harkitusti ja tutkiskellen etenemään. Päätin muuttaa ruokavaliota pidemmällä tähtäimellä ja tehdä elämäntaparemontin. En usko ihme-dieetteihin enkä pikapudotuksiin. Ne rasittavat turhaan sisäeilimiä ja ovat haitaksi elimistölle. Elimistölle on rankkaa hyväksyä asiat jotka muuttuvat salaman nopeasti ja sitten vedetään keho äärimmilleen.

Minusta jokaisen joka alkaa jonkinlaiselle dietiille on syytä ottaa tarkkaan tietoa siitä mitä muutoksia kehossa tulee tapahtumaan ruokavalion muutosten myötä. Huolehtia kaikki tärkeät vitamiinit, hivenaineet, kuidut, mineraalit ja muut kuntoon.

Mikäli jätät ruokavaliostasi pois radikaalisti jotakin niin tutki ravintoarvot ja koeta korvata ne jollakin muulla. Mikäli kyseessä on hampurilainen ei hätää voit sen huoletta korvata monella hyvällä asialla heh.                                                                                              
Lopuksi vielä herkullinen mysli ohjeineen Halloweenin kunniaksi :)







Itseteyhty mysli : 

4dl Kaurahiutaleita
1dl Erilaisia pähkinöitä 
2 rkl Kurpitsan siemeniä
2 rkl Kuivattuja karpaloita
1 rkl Öljyä (Pähkinäöljy on mainio)
6 rkl Juoksevaa hunajaa
Ripaus kristalli suolaa myllystä

Rouhi pähkinät pieneksi hipuiksi kulhoon. Lisää kaikki kuivat aineet. Lopuksi kostuta kädet ja lisää öljy sekä hunaja joukkoon. Sekoittele taikina hyvin tasaiseksi. Anna hetken makujen tasaantua. Pistä uuni 150 asteelle. Taputtele taikina tasaiseksi leivinpaperille ja pistä uuniin toinen paperi päällä n. 20min.

Ihanaa tarjota hedelmien ja hunajan kera sekä pienen kulhollisen kanssa luonnon jugurttia :)



Hyvää Halloweenia kaikille.Terkuin Piiku :)



Ei kommentteja

Kiva kun tulit, kerro toki ajatuksesi tähän :)

Back to Top